Åpenhetsloven

Åpenhetsloven

ÅPENHETSLOVEN – REDEGJØRELSE FOR AKTSOMHETSVURDERING
1. juli 2022 trådte Åpenhetsloven i kraft i Norge. Formålet med Åpenhetsloven er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold hos forretningsforbindelser og i leverandørkjeder. I det følgende redegjøres for M3s, med underselskaper (heretter omtalt som M3 i fellesskap), gjennomførte aktsomhetsvurderinger i henhold til Åpenhetslovens § 4 og 5.

ÅPENHETSLOVEN – REDEGJØRELSE FOR AKTSOMHETSVURDERING

M3 er et privateid selskap som gjennom datterselskaper utvikler, eier og forvalter fast eiendom i egenregi og i partnerskap med andre eiendomsaktører/investorer. I tillegg tilbyr selskapet rådgivning og prosjektledelse til andre eiendomsaktører. I M3s eiendomsportefølje og tilhørende aktivitet inngår eiendomsforvaltning og eiendomsutvikling av næringseiendom og bolig.

M3 har en liten organisasjon på 15 ansatte, men er en betydelig innkjøper av støttetjenester som drift og forvaltning, entreprenørtjenester, regnskap, IT, etc. Virksomheten har sin hovedaktivitet i Norge og opererer hovedsakelig i østlandsregionen. M3 har utarbeidet et rammeverk for dokumentasjon og oppfølging av krav i Åpenhetsloven. Rammeverket har til formål å kartlegge mulige negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til produksjon og leverandørkjeder, samt iverksette forbedringstiltak, følge opp og rapportere. Rammeverket for aktsomhetsvurderinger er tilpasset M3s virksomhet og omfang, og er basert på følgende føringer: Påvirkning og gjennomslagskraft M3 er en mindre eiendomsaktør og med en liten organisasjon. Aktsomhetsvurderingene er rettet mot leverandører M3 anses å ha påvirkning og gjennomslagskraft overfor. Leverandørstørrelse og påvirkningsmulighet M3s kartlegging av leverandører har tatt utgangspunkt i leverandører til selskaper eid 50% eller mer av M3, og hvor M3 har kjøpt varer eller tjenester for over 1 mNOK siste år.

Risikobasert tilnærming

Det er gjennomført risikobaserte vurderinger av ovennevnte leverandører som har dannet utgangspunkt for grad av aktsomhetsvurdering. Høy ansvarlighet i verdikjeder er sentralt i norsk lovgivning, M3s innkjøpsrutine og SHA arbeid som eier og forvalter av bygg og som byggherre.

M3 ansvarlighet i verdikjeder er i stor grad regulert av norske lover og regler. M3 skal fremstå solid og langsiktig i alt vi gjør. M3 skal bidra til samfunnsutviklingen på en god og bærekraftig måte. M3 vil gjennomføre aktsomhetsvurderinger årlig og ved vesentlig endring i risiko samt ved nye større kontraktsinngåelser. Opplysninger om evt. negative konsekvenser og/eller vesentlig risiko samt tiltak M3 har kartlagt sine leverandører basert på gjeldende regelverk.

Kartleggingen viser at M3 generelt anses å ha lav eksponering i forhold til faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Kjøp av entreprenørtjenester og varer utgjør største del av leverandører til M3. Leverandører av entreprenørtjenester har mange underleverandører og innehar således en iboende økt risiko. Dette søkes ivaretatt gjennom kontraktsforhold, rutiner knyttet til kontroll av leverandører og underleverandører gjennom påse- og seriøsitetskrav samt egenevaluering utført av de største leverandørene. Det er ikke identifisert faktiske negative konsekvenser som følge av gjennomført aktsomhetsvurdering. Det anses derfor ikke behov for utvidede handlinger.

M3s fokus på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold hos forretningsforbindelser og i leverandørkjeder vil følges løpende i den videre utviklingen av M3s virksomhet. Solide og seriøse samarbeidspartnere som leverer sine tjenester i henhold til forretningsmessige prinsipper både økonomisk, i relasjon til grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er viktig for å lykkes over tid.

Henvendelser knyttet til åpenhetsloven kan sendes til mailto:mf@m3m.no